יום שני, 14 בינואר 2013

איך להדביק חלקי לגו שבורים

בנוסף לשיפוץ חלקי לגו קיימים ניסיתי להדביק חלקי לגו שבורים.

מדובר במשימה לא פשוטה, מאחר שמרבית חלקי הלגו עשויים מ ABS, פלסטיק שמרבית הדבקים הנפוצים לא מצליחים להתחבר אליו. אגב לגבי שאר חלקי הלגו, ABS אינו שקוף כך שחלקי לגו שקופים עשויים מפוליקרבונט וחלקי לגו גמישים במיוחד עשויים מפוליאוקסימתילן (שם המותג דלרין).

במהלך השנים יצא לי לנסות לא מעט דבקים להדבקת חלקי לגו שבורים בהצלחה חלקית מאוד. בין היתר ניסיתי דבק UHU לשימוש כללי, דבק מגע, דבק אפוקסי, דבקי דגמים מתוצרת Revell ומתוצרת Humbrol, דבק פלסטי, דבק חם, דבק מהיר ציאנואקרילי ("שלוש שניות") ולאחרונה מדלל MEK, מתיל-אתיל-קטון (חומר מסוכן - להקפיד על הוראות בטיחות). 

הן דבקי הדגמים (המכילים  MEK ועוד מדללים אחרים) והן ה MEK ממסים את פלסטיק ה ABS ולכן לאחר הייבוש אמורה להיווצר "הלחמה פלסטית" חזקה כמו הפלסטיק המקורי. אמורה, ולא כך קרה בפועל. מספר הדבקות מוקפדות מאוד הן עם דבקי הדגמים והן עם ה MEK עצמו הביאו לחיבור בינוני מאוד ולא קרוב כלל לחוזק המקורי. עם זאת לאחר שהחלקים נשברו מחדש השתמשתי בדבק מהיר ואז קיבלתי חיבור מצוין. את ההצלחה אני מייחס להתאמה המכנית המצוינת שנוצרה בין החלקי השבורים בעזרת ה MEK שהמס אותם, בסיס מצוין לדבק מהיר.



בתמונה מספר חלקים שתיקנתי בהצלחה, כלומר בחוזק כמו החלק המקורי. נקודת השבר מסומנת במסגרת כחולה. שלט העצור והתלת אופן האדום הודבקו ב MEK, נשברו מחדש והודבקו בדבק מהיר. חלק הטיסה (שחור) הודבק רק ב MEK ודווקא שם ההדבקה הצליחה, אולי בגלל המנוף הקטן יחסית הפועל על קו החיבור.

לסיכום, חלקי לגו ABS שבורים כדאי להדביק בדבק מהיר לאחר הכנה קפדנית של קו השבר: נקי, יבש והתאמה מיכנית מלאה ללא שום מרווח. אם ההתאמה המיכנית בעייתית ניתן לשפרה בתהליך הבא: הדבקה עם MEK תחת לחץ לדקה, כך שהחלקים יתרככו השבורים ויתאימו זה לזה. לאחר ייבוש של כמה שעות לנסות לשבור את החיבור בכוח סביר. אם נשבר, להדביק מיד עם דבק מהיר. אם לא, הצלחנו בהדבקה עם MEK בלבד וגם זה בסדר.

8 תגובות:

  1. איפה קנית MEK?
    האם זמין בישראל במארז קטן, נגיד עד 100 מ"ל?
    תודה, אייל

    השבמחק
    תשובות
    1. ספק כימי כלשהו במפרץ חיפה, לא זוכר בדיוק הרשומה מלני שלוש שנים. נמכר ליטר מינימום אבל לא יקר מדי אולי כמה עשרות ש"ח.
      בכל מקרה, למטרה המקורית החומר לא מוצלח, דבק מהיר טוב בהרבה. כל מה שהדבקתי ב MEK נשבר שוב.

      מחק
    2. האם ניסית את ה-MEK לבדו או שמא כממיס להכנת "משחת לגו"?
      ניסיוני עד כה הוא עם אצטון שהשריתי בו כמה ימים שברי קובית לגו שגזרתי עם קאטר. השברים נמסו לחלוטין ונוצרה משחה חלקה, אשר בה השתמשתי להדבקה. להפתעתי נתקבלה הדבקה חזקה מאוד. ניסיתי גם עם אצטון בלבד והאחיזה היתה עלובה ביותר...
      אבל כמו שאומרים - עם האוכל בא התאבון - וכשקראתי בכמה מקומות ש-MEK אפילו טוב יותר מאצטון (כנראה עקב נדיפותו האיטית יותר), חשבתי לנסות להכין "משחת לגו" ממנו.
      בפרט, אני מעוניין להסב גלגלי בלון ענקיים שאינם של לגו לשימוש עם לגו ע"י הדבקת גלגלי לגו 3482 אליהם, מה שידרוש כמובן אחיזה מצויינת.
      אייל

      מחק
  2. את ה MEK ניסיתי גם ישירות וגם כמשחה שתוצאה מהשריה דומה. ההדבקה לא הייתה טובה במיוחד. עם אצטון לא זוכר.
    בשנים האחרונות, לא רק בלגו, הניסיון שלי עם דבק מהיר (ציאנו-אקרילי 502 מאלי-אקספרס) מעולה, זה הדבק שאני משתמש בו היום כעדיפות ראשונה. אם הגלגלים שלך עוטפים את ה 3482 מסביב די בטוח שה 502 יתפוס אותם לתמיד.

    השבמחק
  3. תודה רבה ירון על העצות וההתייחסות.
    לצערי הגלגלים לא עוטפים את ה-3482 מסביב, אבל מכיוון שמדובר בצד נסתר אז באפשרותי למרוח את משחת הלגו מסביב לחיזוק. אני רק מתלבט אם לא להמתין עד שאשיג את ה-MEK או לבצע כבר עכשיו עם משחה על בסיס אצטון.
    דרך אגב, האם ניסית כבר לשלב ציאנואקריל וסודה לשתיה?
    אייל

    השבמחק
  4. הייתי מנסה להגיע לחיזוק מכני כלשהו, אולי להכניס גלגל שיניים בגודל מתאים לתוך הצמיג.
    אבל אם הגלגלים ענקיים יהיה מומנט גדול על הצירים שיכולים לתפוס פיתול. הם חזקים אבל לא נורא חזקים, בכל אופן פלסטיק. גם אם הצירים יחזיקו אז גלגלי השיניים של הגיר לא בטוח. לא סתם הגלגלים של לגו בד"כ קטנים.
    ראיתי סרטון על סודה לשתיה + דבק מהיר, עוד לא ניסיתי.

    השבמחק
  5. קוטר הצמיג הוא 130 מ"מ והקוטר הפנימי של גלגל הפלסטיק שבתוכו הוא 70 מ"מ, כך שחיזוק כלפי הדופן הפנימית של הגלגל ע"י גלגל שיניים אינו אפשרי (אין כזה גדול). גם גלגל לגו בקוטר מתאים לא מצאתי. אבל נראה לי שהדבקה לחלק המרכזי של הגלגל (זה שבמרכזו חור הציר) אולי כן תצליח, שכן הוא שטוח וקוטרו 19 מ"מ, מה שיאפשר הצמדת גלגל לגו 3482 (17 מ"מ) פלוס חגורת חיזוק עוטפת. אולי אפילו אדביק שני גלגלי 3482 ברצף, על מנת לתפוס יותר טוב את הציר.
    אייל

    השבמחק
  6. היי, הבן של בונה מודלים מלגו מגיל 3 ובסוף הכל מתפרק ונאסף בקופסא ענקית. עכשיו הוא בן 14 ועובד על להרכיב חרב עם נדן (1000 חלקים קטנטנים).הייתי רוצה שזה לא יתפרק כל פעם שמסתכלים על זה. יש אפשרות למרוח על הכל איזה שהוא חומר כדי שהכל ידבק? ועם כן איזה?

    השבמחק